Mentaliseren en perspectief nemen

Mentaliseren betekent dat jij bij jezelf en ook bij anderen kunt nagaan wat er door ze heen gaat. Simpel gezegd gaat mentaliseren over het begrijpen van jezelf én het verplaatsen in de ander. In bovenstaand filmpje wordt het begrip mentaliseren uitgelegd. 

 

Video uitleg voor ouders en professionals

Mentaliseren blijkt een heel belangrijk component te zijn in je rol als ouder (en natuurlijk ook in je rol als professional). Het kunnen verplaatsen in de belevingswereld van de ander is nodig om goed bij de ander te kunnen aansluiten. En als je verplaatsen in je kind lukt, dan stimuleer je de ontwikkeling van je kind enorm. 

Mentaliseren kan dan ook op meerdere niveau’s. Of dit nu gaat om jou als ouder, die zich verplaatst in de binnenwereld van jou kind. Of dat het erom gaat dat jij je als ouder kan verplaatsen in de beleving van je partner. Of dat jij je als professional kan verplaatsen in ouder en kind. Door na te gaan hoe de ander zich voelt, kun je beter reageren en doen wat jezelf nodig hebt en wat de ander nodig heeft. 

Stil staan bij jezelf en de ander tijdens je behandeling

In behandelingen die gebeuren vanuit de Infant Mental Health-visie, maken we gebruik van de methode “Watch, Wait en Wonder”. In het Nederlands vertaalt ook wel: Kijk, wacht en en vraag je af wat er in het hoofdje van je kind omgaat. Deze manier van handelen, helpt je als ouder om je tempo aan te passen en je kind beter te leren begrijpen. 

Door te kijken en niet gelijk te reageren vanuit jezelf, kun je beter zien wat je kind zelf bedenkt. Wordt nieuwsgierig naar jouw kind zijn of haar gevoelens en keuzes. In dit filmpje, wordt dit mooi uitgelegd. Ook jouw hulpverlener kan je uitleggen hoe deze manier van ondersteunen helpt. 

 

Samen met een IMH professional leer je dus om beter op te merken, wat jou kind nodig heeft. Met de vragen die op de tekening hierboven staan, herinner je jezelf er steeds weer aan, om je te verplaatsen in de ander. Totdat dit langzaamaan meer automatisch gaat. 

Tip: om goede aandacht voor de ander te hebben, moet je ook altijd voldoende aandacht voor jezelf hebben. Hoe gaat het met jou? Wat voel je? Waarom reageer je zo? Wat heb jij nodig om ontspannen te zijn?